ТИЖДЕНЬ ОБІЗНАНОСТІ З ПРОТИДІЇ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ
Тиждень обізнаності протидії з торгівлі людьми в нашому ліцеї проходив з 13 жовтня по 17 жовтня 2025 року.
Проблема торгівлі людьми залишається одним із найбільш гострих соціальних викликів сучасності, особливо актуальним для молоді, що готується до самостійного життя та міграції. З огляду на це, головною метою Тижня було формування в учнів свідомого та відповідального ставлення до власної безпеки, підвищення їхньої правової грамотності та здатності розпізнавати ризики, пов'язані з різними формами експлуатації.
Завданнями Тижня було:
- Ознайомити учнів та педагогічний колектив із механізмами, методами вербування та сучасними формами торгівлі людьми.
- Надати вичерпну інформацію про правила безпечної поведінки під час пошуку роботи, подорожей та навчання за кордоном і у звичайному громадському місці. Навчити правильно реагувати на негативну подію ( у ролі свідка).
- Поширити знання про національні та міжнародні організації, куди можна звернутися за допомогою чи консультацією.
- Стимулювати відкрите обговорення цієї складної теми в учнівському середовищі.
Протягом зазначеного періоду було реалізовано комплекс освітньо-виховних заходів (інтерактивно-інформаційна хвилинка, лекції, години спілкування, перегляд тематичних фільмів, конкурси плакатів), що охопили учнів 5-11 класів.
Класні керівники провели години спілкування із здобувачами освіти 6, 8, 9, 10 класів
Для 6 класу акцент було зроблено на правилах безпечної поведінки в Інтернеті та в реальному житті, формуванні навичок розпізнавання загроз від незнайомців, обговоренні поняття "примусова праця" через доступні приклади та знайомство з "Правилом п'яти НЕ" (Не розмовляй, Не погоджуйся, Не сідай, Не бери, Не йди).
Для 8-го та 9-го класів обговорення торкнулося сучасних методів вербування, зокрема через соціальні мережі та фейкові оголошення про роботу/навчання. Учні розглянули різні форми експлуатації (трудова, сексуальна, примусове жебрацтво) та дізналися про номери "гарячих ліній" для отримання допомоги.
Для 10-го класу була проведена дискусія з елементами тренінгу щодо безпечної міграції, легального працевлаштування та навчання за кордоном. Основна увага приділялася вивченню безпекових документів (контракт, віза, паспорт), ознакам шахрайства та механізмам державної підтримки постраждалих від торгівлі людьми.
Усі класні керівники використовували інтерактивні форми роботи: перегляд коротких тематичних відеороликів, обговорення кейсів та ситуаційних завдань. Загалом, ці заходи забезпечили підвищення обізнаності учнів про ризики торгівлі людьми та сформували чітке розуміння того, куди звертатися по допомогу у разі небезпеки.
Практичний психолог, Людмила КЕРУНЕЦЬ, провела із здобувачами освіти 7-8 класів інтерактивну роботу. Була організована вправа "Вербувальник і жертва", яка дозволила учням симулювати та проаналізувати психологічні прийоми маніпуляцій, що використовуються вербувальниками, а також відпрацювати навички рішучої відмови.
Додатково учні переглянули та обговорили презентацію "Людина не товар", акцентуючи увагу на усвідомленні людської гідності та юридичній відповідальності. Ці заходи були спрямовані на розвиток критичного мислення підлітків та пропрацювання безпекових поведінкових стратегій.
Соціальний
педагог, Світлана Бодян, провела з учнями 5-го класу годину спілкування,
адаптовану до їхнього віку, на тему безпеки та протидії торгівлі людьми.
Основна увага була зосереджена на правилах особистої безпеки:
- Навичках відмови незнайомим (як в реальному житті, так і в Інтернеті).
- Важливості збереження конфіденційності особистої інформації.
- Необхідності завжди інформувати батьків про свої плани, контакти та підозрілі пропозиції.
Захід проходив в ігровій формі з елементами обговорення казкових ситуацій та мультфільмів, що дозволило сформувати базове розуміння загроз без використання травматичних деталей.
З метою візуалізації та глибшого емоційного сприйняття проблеми, для здобувачів освіти 9 та 11 класів соціальним педагогом ліцею було організовано перегляд навчального мультиплікаційного фільму «Дві маленькі дівчинки».
Цей фільм, створений у доступній формі, висвітлює сценарії вербування та подальшої експлуатації жертв торгівлі людьми. Перегляд сприяв:
- Формуванню емпатії та співчуття до постраждалих.
- Демонстрації реальних ризиків, з якими може зіткнутися молодь, зокрема під час пошуку роботи чи навчання.
- Обговоренню життєво важливих правил щодо конфіденційності, перевірки інформації та важливості збереження оригіналів документів.
Після
перегляду було проведена дискусія, під час якої учні змогли висловити свої
враження, поставити уточнюючі питання та сформулювати особисті стратегії
безпеки, базуючись на побачених прикладах. Цей захід став важливим елементом
візуальної освіти та підвищення обізнаності серед випускників.
Важливим
елементом інформаційної кампанії став учнівський міні-проєкт «Скажи Ні!
Торгівлі людьми», реалізований спільно Учнівським самоврядуванням та
Соціальним педагогом.
У межах проєкту було:
- Створено інформаційний відеоролик, який містив ключові меседжі про безпеку та застереження від шахрайства.
- Проведено інформування серед учнівської спільноти, використовуючи створені матеріали.
- Забезпечено висвітлення підготовлених матеріалів та відеоролика на офіційних сторінках ліцею у соціальних мережах та Facebook, що значно розширило аудиторію та охопило не лише учнів, а й їхніх батьків.
Проєкт сприяв підвищенню свідомості та заохотив учнів до активної позиції у протидії цьому злочину.
Для заохочення творчої активності та візуалізації проблеми було проведено Конкурс плакатів «Життя не продається». Учні долучилися до створення тематичних робіт, які яскраво ілюстрували загрози торгівлі людьми та важливість збереження людської гідності. Найкращі плакати були розміщені на інформаційному стенді ліцею, ставши потужним візуальним інструментом профілактики та підвищення обізнаності серед усієї шкільної спільноти.
Учнівське самоврядування «ТЕМП» активно
долучилося до Всеукраїнської акції з протидії торгівлі людьми,
реалізувавши міні-проєкт «Скажи НІ! Торгівлі людьми!». Протягом тижня
учні-активісти продемонстрували креативність, створивши «Дерево Свободи» (як
символ гідності), малювали агітаційні плакати, підготували відеозвернення та
провели флешмоб «Ми — за свободу!». Ця діяльність сприяла інформуванню та
формуванню активної громадянської позиції серед ліцеїстів.
Тиждень
став важливим кроком у системній роботі ліцею із захисту прав людини та
формування безпечного освітнього середовища.
#СтопТоргівляЛюдьми
#БезпекаМолоді #ПротиДіїТоргівлі #ТижденьОбізнаності #ЛіцейБезПеки
#HumanTraffickingPrevention #ОсвітаПротиЗлочину #БезпечнаМіграція
